جدول اضافه حقوق بازنشستگان در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ | مابه‌التفاوت پرداختی فروردین بازنشستگان در خرداد واریز می‌شود پیش‌بینی بارش باران در بیشتر مناطق کشور (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) موافقت با افزایش حق‌الزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان راه‌اندازی ۶۰۵ پویش مردمی برای کاشت درخت در خراسان رضوی رمزگشایی از ۲۹ فقره سرقت کابل های برق در طرقبه شاندیز  ساخت دستگاه‌های تولید کمپوست برای استفاده خانگی انفجار مرگبار یک منزل مسکونی در قوچان + تصاویر (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعتراف تکان دهنده سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال ۵۹ داروی جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفت شتابزدگی و عجله؛ علت ۸۴ درصد از حوادث برقی خراسان رضوی جویدن ناخن با کدام اختلالات سلامت روان ارتباط دارد؟ آمار بالای پوسیدگی دندان در کودکان ایرانی | ۲۰ توصیه مهم و کاربردی برای مراقبت از دندان کودک دلایلی که موجب تلخی دهان می‌شود + راهکار‌هایی برای رفع آن با تغییر رنگ زبان‌تان، بفهمید که چه بیماری دارید زمان برگزاری مجدد نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ برای داوطلبان سیل‌زده خراسان جنوبی اعلام شد معمای پرونده خونین برادرکشی در مشهد (۱۱ اردیبهشت) معافیت مشمولان ۳۵ساله و دارای ۲فرزند از قانون بودجه حذف شد+سند سارق انباری خانه‌ها دستگیر شد جویدن ناخن با کدام اختلالات سلامت روان ارتباط دارد؟
سرخط خبرها

درباره مصوبه جدید مجلس برای اینترنت و رفع ابهام پس از آن | «شاد» باشید تا ۱۴۰۱

  • کد خبر: ۶۰۱۱۲
  • ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
درباره مصوبه جدید مجلس برای اینترنت و رفع ابهام پس از آن | «شاد» باشید تا ۱۴۰۱
همین چند روز پیش بود که مصوبه جدید مجلس درباره افزایش مالیات اپراتور‌های تلفن همراه جنجال‌های زیادی به پا کرد.
محبوبه عظیم زاده | شهرآرانیوز؛ همین چند روز پیش بود که مصوبه جدید مجلس درباره افزایش مالیات اپراتور‌های تلفن همراه جنجال‌های زیادی به پا کرد. مصوبه‌ای که از یک سو اظهارات وزیر ارتباطات را در پی داشت مبنی بر اینکه چنین اتفاقی هم توسعه اینترنت در روستا‌ها را متوقف می‌کند و هم برای تأمین هزینه صداوسیما، اینترنت گران خواهد شد.
 
از طرفی دیگر، اما بسیاری از بهارستان نشینان معتقد بودند این اقدام به معنای افزایش هزینه اینترنت نیست و هزینه مازادی برای مردم ایجاد نخواهد کرد. نکته‌ای که انتقاد مردم را هم به دنبال داشت و نمود آن در شبکه‌های ارتباطی به وضوح دیده شد. حالا درحالی که همچنان گله گذاری‌ها از این تصمیم گذشته مجلس ادامه دارد، پای یک مصوبه جنجالی دیگر به میدان بهارستان باز شد.
 
مصوبه‌ای که می‌گوید تعرفه اینترنت پیام رسان‌های داخلی یک پنجم پیام رسان‌های خارجی باشد یا به عبارت خیلی ساده تر، برای استفاده از نرم افزار‌های رایگانی مثل «شاد» هم از این به بعد پول دریافت شود. این نکته دوباره محل حرف وحدیث‌های زیادی شد و اعتراض‌های زیادی را به ویژه در فضای مجازی در پی داشت تا اینکه دوباره خبر رسید نمایندگان مجلس دراین باره رفع ابهام کرده اند که تعرفه اینترنت پیام رسان‌های داخلی مانند «شاد»، دانشگاه‌ها و مراکز دولتی همچنان رایگان است و در سال ۱۴۰۰ مشمول هزینه نمی‌شود.


اینترنت ارزان نشد، گران شد!

طبق آنچه در نشست علنی نوبت دوم مجلس در روز شنبه نهم اسفندماه گذشت، در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال۱۴۰۰، مجلس دولت را مکلف کرد که تعرفه اینترنت را برای استفاده از پیام رسان‌های داخلی ۲۰درصد تعرفه‌های پیام رسان‌های خارجی تعیین و وصول کند. اتفاقی که مجتبی رضاخواه، نماینده مردم تهران در مجلس، در توئیتر خود از آن حمایت کرد.
 
او نه تنها از این گفت که مجلس نمی‌خواهد اینترنت گران شود، بلکه مدعی شد این مصوبه مجلس به این معناست که مجلس اینترنت بسیار ارزان را تصویب کرده است: «مجلس امروز مصوب کرد که قیمت اینترنت برای پیام رسان‌های داخلی ۲۰درصد قیمت آن برای پیام رسان خارجی باشد. مجلس هفته پیش تصویب کرده بود که اینترنت گران نشود، امروز تصویب کرد که اینترنت پیام رسان‌های داخلی به یک پنجم قیمت برسد.»
 
حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات، که در جریان مصوبه قبلی هم از موضع مخالفت با آن بر آمده بود، این مرتبه هم واکنش مشابهی نشان داد و خطاب به رضاخواه از این گفت که هم اکنون «شاد» رایگان است و برخی دیگر از پیام رسان‌ها هم با توافق با اپراتور‌ها ترافیک خود را رایگان کرده اند و اینکه: «مصوبه شما ضد رایگان بودن پیام رسان‌های داخلی است.» او با زبانی کنایه آمیز هم به او گفت: «ضمن اینکه اطلاق اینترنت به ترافیک پیام رسان داخلی صحیح نیست. اینترنت، اینترنت است.»


خلاف عدالت آموزشی و ضدمحرومان

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، به عنوان شخصی که درباره مشکلات نرم افزار شاد همیشه اولین فردی بوده که خطاب قرار می‌گرفته و از او شکایت و انتقاد می‌شده است، در قالب چند استوری به اقدام جدید مجلس واکنش نشان داد و مشابه مصوبه قبلی منتقد آن بود. او از این گفت که این مصوبه خلاف عدالت آموزشی و ضدمحرومان است و پای «شاد» را به میان کشید و مشکلاتی که این مصوبه می‌تواند برای خیلی از دانش آموزان و معلمان به وجود بیاورد: «چون دولت «مکلف» به تعیین تعرفه ۲۰درصدی شده است، درعمل با این مصوبه مجلس، دیگر «شاد» رایگان نخواهد بود؛ اقدامی ضدعدالت آموزشی و ضدمحرومان.» این صحبت‌ها و حتی رفع ابهام مجلس واکنش‌هایی را هم در شبکه‌های مجازی به راه انداخت. کاربری نوشته بود: «گفتن اینترنت در سال آینده رایگانه. اگه کرونا ادمه پیدا کرد و اوضاع بازهم جوری شد که بچه‌ها مجبور باشن مجازی درس بخونن چی؟
 
بعدش هزینه بردار می‌شه دیگه، نه؟» و دیگری از این گفته بود که: «نه تنها در محدودیت‌ها و محرومیت‌ها باری از روی شانه مردم برنمی دارید، بلکه بدوی‌ترین حقوق آن‌ها را به دغدغه‌های اصلی شان اضافه می‌کنید تا به آرزو‌های دست نیافتنی شان تبدیل شود.» شخص دیگری گله کرده بود که: «با رایگان بودن شاد هم بودند دانش آموزانی که قید درس خواندن را زدند، خدا نکند پولی شود.»


۲۰میلیون معلم و دانش آموز از «شاد» استفاده می‌کنند

طبق آنچه مسئول شبکه آموزشی شاد در آخرین روز‌های بهمن امسال بیان کرد، بیش از ۸۰درصد دانش آموزان عضو شبکه شاد هستند و روزانه حدود ۶۰۰هزار کلاس درس در این شبکه برگزار می‌شود. آمار‌های دیگر از این می‌گوید که ۲۰میلیون معلم و دانش آموز از این نرم افزار استفاده می‌کنند و حدود ۳ میلیون دانش آموز به آن دسترسی ندارند. داستان غم انگیز شاد، داستان امروز نیست که با مصوبه مجلس بر سر زبان‌ها افتاده باشد.
 
درست از زمان اوج گیری کرونا و ماندگارشدن آن که در‌نتیجه راهی جز آموزش مجازی و روی آوردن به نرم افزار‌ها پیش پای دولت نگذاشته بود، هرازگاهی موجی از انتقاد‌ها از گوشه‌ای سر بلند می‌کرد. یک مرتبه صحبت از زیرساخت‌هایی بود که وجود ندارد و اینترنتی که در کار نیست و دانش آموزانی که به دلیل نبود امکانات قید تحصیل را می‌زنند و مرتبه‌ای دیگر صحبت از مناطق کم برخوردار و محروم بود که داغ داشتن حتی یک تبلت را به دل خیلی از دانش آموزان می‌گذاشت.
 
اوایل کار، وزیر آموزش وپرورش مژده این را داد که با هدف برقراری عدالت آموزشی و به کمک وزارت ارتباطات، رایگان شدن اینترنت شبکه شاد محقق شده است. حالا مجلسی‌ها مصوب کرده اند که تعرفه اینترنت پیام رسان‌های داخلی یک پنجم پیام رسان‌های خارجی باشد، ضمن اینکه در سال آینده پولی از این بابت دریافت نمی‌شود و معلوم نیست اگر قرار باشد اوضاع همه گیری کرونا ادامه دار باشد و رسیدن به وضعیت پایدار زمان ببرد، در آینده اوضاع به چه صورت پیش خواهد رفت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->